Under de senaste månaderna har jag pratat med kunder och andra inom byggbranschen om ett återkommande ämne: Vilka är de vanligaste misstagen som underentreprenörer gör – och hur känner man igen en bra?
Poängen är inte att dra alla över en kam. Det finns gott om riktigt professionella underentreprenörer där ute. Men ärligt talat – genomsnittskvaliteten kunde absolut vara bättre.
Alla som varit i byggsvängen ett tag har sina egna färgstarka historier. Underentreprenörer som hittat kreativa sätt att skylla ifrån sig. Situationer som är så absurda att man inte skulle tro dem om man inte sett det själv.
Det största problemet? Brist på ansvarstagande och oförmåga att leverera det som utlovats. Ursäkterna och problemkedjorna kan bli längre än måndagsmorgonens köer – och variationen i yrkesskicklighet, inställning och verklighetsuppfattning är ofta som en loppmarknad en lördag: fullständigt kaos.
En kund berättade om en underentreprenör vars anställda blev stoppade vid gränsen – eftersom han var efterlyst. I ett annat fall slutade en tvist med att en snickare knivhögg sin kollega. Extremt och ovanligt, visst – men det säger ändå något om vilka risker som finns.
Och sen har vi kedjereaktionen: en underentreprenör anlitar en annan, som anlitar en tredje – och plötsligt är det ingen på plats som faktiskt vet vem de jobbar för.
Typiska snedsteg från underentreprenörer
Under de här samtalen har vissa återkommande problem stuckit ut som riktiga huvudvärkspunkter för huvudentreprenörer. Kort sagt: det största problemet är brist på ansvarstagande och oförmåga att hålla vad man lovat.
Ofta börjar problemen redan vid kontraktsskrivningen – underentreprenörer skriver på utan att läsa avtalet, och försöker sedan omförhandla villkoren mitt i projektet. Det är inte ovanligt att de plötsligt ber om förskottsbetalning med hänvisning till material- eller lönekostnader. När man då påminner dem om att betalningsvillkoren står klart i kontraktet, kommer svaret ofta: ”Jag hann inte läsa det.”
Vi har för det mesta lämnat svettiga mjukisbyxor och sneakers bakom oss, men grundläggande kommunikation och hänsyn till andra brister fortfarande. Många underentreprenörer gör ingen egentlig bakgrundskoll på sina anställda innan de skickar dem till arbetsplatsen. Dålig kvalitet och förseningar är nästan garanterade när de i sin tur lejer ut jobbet till ännu fler underentreprenörer – vilket minskar både kontroll och översyn.
När problem uppstår letar många hellre efter ursäkter än lösningar. De skyller ifrån sig, försöker dölja misstag och informerar inte i tid om förseningar. Telefonsamtal och mejl ignoreras, möten uteblir – eller så dyker de upp för sent. Om en underentreprenör inte kommer igång i tid och försenar arbetet, uppstår en dominoeffekt som påverkar hela byggtidsplanen. Nästa aktör i ledet har redan planerat sitt jobb – och kanske hoppar av helt eller kräver extra betalt för att vänta.
Inte ens ekonomiska sanktioner för dåligt jobb eller arbetsmiljöbrister hjälper alltid. Vissa underentreprenörer lämnar bara bygget – vilket leder till ännu mer stök. Och garantiperioden efter färdigställande? När problemen väl dyker upp har en del redan hunnit lägga ner, byta namn eller försvinna. Och så är vi där igen – ingen tar ansvar, men alla skyller på någon annan.
Hur hamnar vi här – gång på gång?
I slutändan handlar det om en sak: förmågan (eller oförmågan) att rekrytera och behålla kompetenta yrkesarbetare.
Om en underentreprenör har ett skickligt och professionellt team, kan man ibland ha överseende med mindre brister i ledarskap, tillfälliga likviditetsproblem eller att de kommer lite sent. I vissa fall tar huvudentreprenören till och med över en del av det dagliga ansvaret på plats – för att projektet ska fortsätta rulla.
En vanlig väg till att bli underentreprenör går via en senior roll hos en tidigare arbetsgivare. Man tänker: ”Varför jobba för någon annan när jag kan starta eget?” Det är i grunden positivt – det skapar konkurrens och utveckling. Problemet är när drivkraften stannar vid att maximera egen vinst. Vi känner alla typen: kör runt i en blank BMW SUV, men har ändå svårt att betala ut löner.
Ett annat klassiskt problem är allt-i-allo-syndromet – man tar på sig alldeles för många projekt samtidigt i hopp om flera inkomstströmmar och snabba pengar. Slutresultatet? Kaos, stress, kassaflödesproblem och förstörda relationer. Delegering uteblir eller fungerar dåligt, vilket ofta leder till detaljstyrning och utbrändhet. Ett av de bästa skyddsnäten för vilket företag som helst är ett starkt team som håller ihop även när chefen inte är på plats.
Kommunikationsproblem är också vanliga. Många underentreprenörer förstår inte fullt ut vad huvudentreprenören förväntar sig – helt enkelt för att de inte frågar. Lösningen? Den är förvånansvärt enkel: fråga. Är något oklart – reda ut det. Var proaktiv, förutse problem och erbjud lösningar innan det hinner gå snett.
Många ser inte helheten. De inser inte att slarvigt utfört arbete kan skapa en kedjereaktion som ställer till det för hela projektet.
Vad är det som faktiskt gör en underentreprenör riktigt bra?
Svaret är enkelt – gör tvärtom mot allt det vi just gått igenom.
Håll det du lovar, ha koll på ekonomin och anställ yrkesskickliga människor. Det är inte raketforskning – ändå är riktigt bra underentreprenörer förvånansvärt sällsynta.
En bra underentreprenör har erfarenhet från branschen och en stark arbetsmoral. De tar ansvar, rättar till misstag snabbt och använder sin egen personal istället för att lägga ut jobbet för mycket. De läser igenom avtalen noggrant, ställer relevanta frågor och flaggar för eventuella byggproblem innan de blir stora. De är lagspelare som fokuserar på lösningar – inte ursäkter.
Jag blir alltid lika förvånad över hur vissa inte förstår en enkel sanning: Hur du gör en sak, är hur du gör allt.
Slarv, undanflykter och oansvarighet märks direkt – inga ursäkter kan dölja att du inte gjort din del. Samma sak åt andra hållet – äkta professionalism, ordning och pålitlighet lyser också igenom.
När tiderna är goda finns det jobb åt alla. Men när marknaden vänder, blir kunderna kräsna. De bästa underentreprenörerna hamnar alltid högst upp på listan – de har jämn tillgång till projekt, kan ta bättre betalt och lever ett mer hållbart yrkesliv.
Slutsats
De vanligaste misstagen bland underentreprenörer är oftast enkla – och helt möjliga att undvika.
Du behöver inte hoppa genom brinnande ringar eller balansera på en boll medan du jonglerar med glas. Få bara grunderna rätt, så är du redan bland de bästa 10–20 procenten i branschen.
Men här kommer det luriga – vem som helst kan leverera kortsiktigt. Det verkliga testet är uthållighet. Varje beslut, stort som litet, är en chans att välja vilken typ av entreprenör du vill vara. Utmaningen ligger i att hålla en jämn nivå över tid, stå fast vid sina löften och bygga långsiktiga relationer.
Byggbranschen är ett ständigt pusslande med problem. Så det passar kanske att avsluta med ett gammalt uttryck:
Tur är när ett problem är löst – och det nästa ännu inte börjat.
Tyvärr infinner sig den riktiga lyckan på bygget ofta först när projektet är klart. Om ens då.
Vi önskar dig lyckade projekt – och gärna några problemfria dagar däremellan
Kairo Tamm
VD, ToughWood Group
Medlem i Estonian Wooden House Association